}

Ik kan natuurlijk heel hard blijven roepen dat ik vind dat je aan de slag moet met Pinterst. Maar ja, wie ben ik. Zeker als je me nog niet (zo goed) kent, zul je je vast afvragen waarom je mij moet geloven. Er worden zoveel dingen geschreeuwd en gezegt in de verschillende (sociale) media waar niks van waar is. En weet je, je hebt helemaal gelijk. Dus wordt het hoog tijd om jullie eens wat cijfers te laten zien van Pinterest. 

Pinterest in 2018

Tussen januari en december 2018 groeide het aantal Pinterest gebruikers in Nederland met maar liefst 18%  tot een totaal van ruim 3,5 miljoen gebruikers (ter vergelijking Instagram groeide met 20% en Facebook daalde zelfs met 6%). Wereldwijd heeft Pinterest meer dan 300 miljoen gebruikers. Het grootste gedeelte daarvan bevindt zich in Amerika. Daarnaast is het overgrote deel van de gebruikers vrouw en tussen de 25 en 55 jaar. Natuurlijk zijn er veel meer cijfers bekend, alleen zijn deze niet specifiek voor Nederland maar voor Pinterest in zijn geheel. Dus is jouw klant vrouw en tussen de 25 en 55 jaar? Dan is Pinterest ‘the-place-to-be’!

Pinterest t.o.v. andere kanalen

Ik geef toe dat Pinterest niet het grootste platform is, maar dat is direct ook de kracht van Pinterest. 
Ondanks de daling in het aantal gebruikers, blijft Facebook het grootste social media platform. Er zijn in Nederland nog steeds 10 miljoen gebruikers van Facebook. Dat betekent dus ook dat het grootste deel van je doelgroep (of misschien wel je gehele doelgroep) zich hier bevindt. Instagram heeft in Nederland inmiddels bijna 5 miljoen gebruikers. 
Zoals je ziet zijn, in verhouding, veel gebruikers actief op Facebook en Instagram. Maar dit betekend ook dat veel je concurrenten hier aanwezig zijn, wat maakt dat het moeilijker wordt om op te vallen. Ik ga het even vergelijken met een vijver met vissen:
Je hebt een vijver met 10 miljoen vissen, je staat aan de kant met al je concurrenten en alle andere bedrijven die actief zijn op Facebook. Je doet je best om een vis te vangen, maar deze wordt veelal voor je neus weggekaapt door een van de andere vissers. En wordt de vis niet weggekaapt? Dan zakt deze wel naar de bodem
Je draait je om en daar is de Pinterest vijver. Er zwemmen maar 3,5 miljoen vissen, maar er staan veel en veel minder mensen aan de zijkant. De kans dat je een vis vangt is ineens veel groter. Als je daarnaast ook nog eens bedenkt dat de vissen in de Pinterest vijver veel sterker zijn en dus veel meer blijven zwemmen en niet zomaar zinken. 
Zoals je ziet heeft Pinterest welliswaar minder gebruikers, maar zijn er ook veel minder concurrenten te vinden op Pinterest. Veel bedrijven weten nog niet dat ze Pinterest ook in kunnen zetten als succesvol Marketingkanaal. Dit maakt het voor jou des te makkelijker om te scoren met Pinterest. 
En als je daarnaast alle kanalen met elkaar samen laat werken, zul je merken dat niet alleen je bereik op Pinterest omhoog gaat maar bijvoorbeeld ook het aantal wardevolle volgers op Instagram. Moet je eens nagaan wat dat gaat betekenen voor je bedrijf!

Wanneer moet je Pinterest niet gebruiken

Ik vertel natuurlijk steeds waarom ik vind dat je Pinterest juist wel moet gebruiken. Maar wanneer moet je Pinterest nu juist niet inzetten voor je bedrijf?
– Als je vindt dat je wel genoeg klanten hebt. 
– Als je direct resultaat wilt zien van je inzet.
– Als je geen zin hebt om je in een nieuw kanaal te verdiepen
– Als je niet regelmatig nieuwe content te delen hebt.
Zijn deze punten op jou van toepassing? Dan moet je vooral niet aan Pinterest beginnen.