}

Om ervoor te zorgen dat Pinterest voor je werkt is het belangrijk dat je pins gevonden worden door andere pinners. Dit doe je door het gebruiken van zoekwoorden. Net zoals je zoekwoorden op je website gebruikt om hogerop in Google te komen, gebruik je dit ook bij Pinterest. Maar hoe vind je nu de zoekwoorden die je op Pinterest moet gebruiken.

Het begin:

Om te beginnen met het zoekwoorden onderzoek maak je eerst een lijst met de belangrijkste zoekwoorden voor de content die je gaat delen. Wil je een blog delen welke gaat over “de leukste uitstapjes voor kinderen” ga je daar geen zoekwoorden gebruiken als “kinderkamerinspiratie” of “knutseltips”. Je kiest dus een aantal woorden welke relevant zijn voor de te delen content. Het hoeft geen enorme lijst te worden, 2-5 zoekwoorden is prima. Voor dit voorbeeld zou ik in ieder geval de zoekwoorden uitstapjes en kinderen gebruiken.

Ken je doelgroep:

Net zoals het voor de hele groei van je bedrijf belangrijk is, is het ook bij Pinterest belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Welke taal spreekt je doelgroep? En dan bedoel ik niet eens zozeer of ze Nederlands spreken of Engels of Spaans. Ik bedoel daarmee meer uit welk milieu komt je doelgroep. Spreken ze ABN of juist dialect. Of misschien spreken ze voornamelijk in straattaal. Door hier antwoord op te krijgen, kom je een stap dichter bij de ideale zoekwoorden.

Ken je bedrijf/ je merk:

Het lijkt een inkoppertje, maar vergis je er niet in. Ken je bedrijf. Weet waar je voor staat. Weet wat je te bieden hebt. Waar gaan je blogs over. Wat wil je je lezers bijbrengen.
Door heel helder te hebben wat je je doelgroep te bieden hebt, zul je de juiste zoekwoorden weten te vinden.

Waar gaat je content precies over:

Duik iets dieper in je content, waar gaat het exact over. Om maar weer even het voorbeeld van eerder erbij te pakken: “de leukste uitstapjes voor kinderen”. Zijn de uitstapjes in dit blog allemaal onder een bepaalde prijs? Zijn het dus budgetuitstapjes? Of zijn alle uitstapjes in dezelfde regio? Dan zijn het misschien “de leuktste uitstapjes voor kinderen in het Noorden”.

Als het goed is heb je inmiddels een lijstje met zoekwoorden. Ik adviseer om minimaal 5 zoekwoorden te hebben. En het hoeft helemaal geen hele lange lijst te worden. Denk echt kritisch na bij het maken van het lijstje of je doelgroep deze zoekwoorden ook zou gebruiken.

TIP:

Vind je het lastig om zoekwoorden te vinden? Ga dan naar Pinterest en laat Pinterest je een handje helpen. Op het moment dat jij in de zoekbalk een zoekwoord invult (en nog niet op Enter drukt), komt Pinterest zelf met suggesties. Maak hier dankbaar gebruik van.

Is dit allemaal gelukt? Heb je een mooi lijstje met zoekwoorden? Het hoeft helemaal geen enorme lijst te zijn. Ik adviseer wel om er minimaal 5 te hebben. En heb je wel een flink lijstje, zul je zo bij het “longtail zoektermen onderzoek” er waarschijnlijk achter komen dat een aantal zoekwoorden goed te combineren zijn om tot een longtail zoekterm te komen.

Longtail zoektermen:

Ik noem longtail zoektermen ook wel zoekzinnen. Het zijn korte beschrijvende zinnen met daarin één of meerdere zoektermen. Nu we een lijstje hebben met hoofdzoekwoorden, kun je ook aan de slag met een lijstje longtail zoektermen. Ook hierbij houdt je natuurlijk weer rekening met de relevantie voor je content. Dus als we hetzelfde voorbeeld nemen als hierboven is een goede longtail zoekterm: de leukste uitstapjes voor kinderen.

Eigenlijk is dit het allerleukste onderdeel van je zoekwoordenonderzoek. Je gaat nu namelijk gebruik maken van Pinterest. En wat doen we nu liever op een dag dan op Pinterest bezig zijn 😉
Ga dus naar Pinterest en vul in de zoekbalk je eerste zoekwoord in. Zodra je op Enter klikt, zul je zien dat er een balk met tegels tevoorschijn komt. Op deze tegels staan ook zoekwoorden/zoektermen. Deze zijn gerelateerd aan het zoekwoord wat je zonet hebt ingevuld. Deze zoektermen worden door bezoekers van Pinterest gebruikt in combinatie met jouw zoekwoord. Pinterest rangschikt deze tegels op basis van populariteit, waarbij de meest populaire links staat en de minst populaire helemaal rechts.

Ga door tot het eind

Zodra je op een van de tegels klikt, zullen er weer andere tegels voorbij komen. Tot Pinterest geen opties meer heeft, dan zullen er geen nieuwe tegels meer getoond worden. Maar je hebt nu wel een heel mooie longtail zoekterm. Stop dus niet na één keer doorklikken, maar klik verder door.

In de afbeeldingen hierboven heb ik een ander voorbeeld genomen. Stel je hebt een blog geschreven over de verjaardag van je zoontje. Je beschrijft hierin welke traktatie je gemaakt hebt. Omdat een verjaardag veel drukte met zich mee brengt, heb je er dit keer voor gekozen om een traktatie te maken welke niet te veel tijd en moeite in beslag nam.
Uiteindelijk kom je op een mooie longtail zoekterm, nl: makkelijke traktatie voor een jongen voor op school of makkelijke schooltraktatie jongen

Check

Voordat je de zoekwoorden ook daadwerkelijk gaat gebruiken is het belangrijk om dubbel te checken of ze ook daadwerkelijk relevant zijn voor je content.

Voor zover het zoekwoordenonderzoek voor Pinterest. In mijn volgende blog zal ik je vertellen hoe je de zoekwoorden gebruikt op Pinterest.