}

Als je mijn vorige blog gelezen hebt, en actief aan de slag bent gegaan, heb je nu een mooie lijst met zoekwoorden en zoektermen. Maar ja, zo’n lijst  in je notebook is heel leuk, maar daar win je natuurlijk niks mee. Je moet het wel gebruiken. En hoe je dat het beste doet ga ik je vandaag vertellen.

No-go

Ik begin met het vertellen van een absolute no-go. Iets wat je echt absoluut niet moet doen. En dat is een opsomming maken van al je zoekwoorden achter elkaar. Het is wel de bedoeling dat je je zoekwoorden in een logische beschrijving gebruikt.

Hoe zet ik de zoekwoorden in

Er zijn verschillende plaatsen op Pinterest waar je je zoekwoorden in kunt vullen. Het is afhankelijk van de plek, welke zoekwoorden geschikt zijn. Nu snap je er waarschijnlijk nog niks van, maar ik beloof je dat komt zo echt wel als je verder leest. En zo niet? Dan leg ik het aan het einde nog even kort uit.

Je biografie

De eerste plek waar je zoekwoorden kunt en moet gebruiken is in je biografie. Je hebt hier ‘maar’ 160 tekens om een beschrijving in te vullen. Maak hier gebruik van zoekwoorden om duidelijk te maken wat je bedrijf doet en wat ze bij jou kunnen vinden.

De bordtitels

Geef elk bord een duidelijke naam mee. Een naam die vertelt wat er op het bord te vinden is en maak gebruik van zoekwoorden.

De bordomschrijving

Elk bord geef je een aparte omschrijving mee. In deze omschrijving vertel je duidelijk wat er op het bord te vinden is. Dit doe je onder andere door het gebruik van relevante zoekwoorden. Maar onthoud goed dat je niet zomaar een opsomming moet maken van zoekwoorden. De zinnen moeten logisch zijn en voor je bezoeker fijn te lezen zijn. Daag jezelf uit om zoveel mogelijk relevante zoekwoorden te gebruiken in een logisch verhaaltje.

De Pinafbeelding

Geef de pinafbeelding een goede naam mee met de juiste zoekwoorden. En maak ook gebruik van relevante afbeeldingen. Pinterest heeft een zogenoemde smartlens, waarmee je soortgelijke pins kunt vinden. Dit is een symbool (vaak) aan de onderkant van een pin, in de vorm van de zoeker in een fotocamera. Als je op dit symbool klikt, zal Pinterest Pins laten zien welke lijken op deze Pin. Maar als je een foto gebruikt welke niet relevant is voor je content heb je hier niet zoveel aan. Stel je voor dat je een blog schrijft waarin je kledingadvies geeft voor een gala. En je gebruikt als foto een afbeelding van een onbewoond tropisch eiland. Als je dan op het lensje klikt, komen er andere pins tevoorschijn welke over een tropisch eiland gaan en niet over een gala.

De Pinomschrijving

Hiervoor gelden eigenlijk dezelfde regels als bij de bordomslagen. Dus maak niet een opsomming van je zoekwoorden, maar maak er een logisch verhaal van.
En een extra tip: Pinterest vind het leuk als je je content deelt met meerdere verschillende afbeeldingen. Maak hier dus gebruik van. Maak meerdere afbeeldingen voor je blog en pin deze met verschillende omschrijvingen. Zo kun je ook makkelijker meerdere zoekwoorden gebruiken voor één bepaald blog. En net als bij Google geldt ook bij Pinterest dat het voor je zichtbaarheid goed is om regelmatig nieuwe content te pinnen. Plaats dus niet ineens 5 verschillende afbeeldingen van één blogpost, maar verdeel deze.

Dit zijn de plekken om zoekwoorden te gebruiken. Snap je nu ook dat je niet elk zoekwoord op elke plek kunt gebruiken. Zoekwoorden voor het ene bord zijn niet relevant voor het andere bord en/of voor vele pins op de andere borden. Bedenk dus bij elke omschrijving die je schrijft, of het nu is voor je biografie, je pins of je borden, welke content ga je daar delen. Welke doelgroep wil je aantrekken? En waar zoeken ze op?

Wil je hier verder mee aan de slag en wil je dat ik met je mee kijk en denk? Dan is de Pinterest Basis Training wellicht iets voor jou. Of ben je al klaar voor de volgende stap en wil je echt rocken met Pinterest? Dan kan ik je vast verklappen dat er een super waardevolle training aankomt 🙂