}

We willen het allemaal: meer verkeer naar onze website. Hiervoor proberen we van alles: Veel berichten posten op Facebook en Instagram. Tussendoor sturen we verschillende tweets de wereld in. We zijn constant bezig met onze website en proberen steeds weer nieuwe dingen uit om deze te optimaliseren. Maar waar veel ondernemers niet bij stil staan, is dat er nog een manier is om verkeer naar hun website te krijgen. En dat is namelijk Pinterest.

De kracht van Pinterest

De kracht van Pinterest zit ‘m in de afbeeldingen. Pinterest is een visuele zoekmachine waarbij de afbeeldingen direct doorlinkt naar je website (mits je dit goed instelt natuurlijk). Dit is een groot voordeel ten opzichte van Facebook en Instagram. Beide kanalen zijn er vooral op gericht om mensen zoveel mogelijk bij zich te houden. Bij instagram is het al helemaal niet mogelijk om een directe link in een bericht te plaatsen.

Hoe wordt Pinterest gebruikt?

Zoals je al weet wordt Pinterest gebruikt als zoekmachine. Pinners gebruiken Pinterest om inspiratie op te doen. Maar ze gebruiken het ook om vooronderzoek te doen voordat ze overgaan tot een aankoop. Daarnaast wordt Pinterest gebruikt om interessante artikelen te vinden en te lezen.
Zo wordt Pinterest bijvoorbeeld gebruikt om te zoeken naar inspiratie voor de kinderkamer of voor leuke uitstapjes met kinderen. Maar ook om informatie te zoeken als je net gehoord hebt dat je kind adhd heeft. De inspiratie om elke dag weer iets te bedenken voor het eten is voor bijna elke vrouw lastig, ook daarvoor is Pinterest het perfecte kanaal.
Op zoek naar een nieuw interieur zoeken veel Pinners eerst op Pinterest. Hierdoor ontdekken ze vaak nieuwe merken en nieuwe producten.

En doordat je op Pinterest zo gemakkelijk van het ene naar het andere doorklikt, werkt dit voor velen erg verslavend. Het blijkt dan iemand gemiddeld langer op Pinterest blijft plakken dan op Facebook of Instagram.

Ben je al overtuigd van de meerwaarde van Pinterest voor jouw bedrijf ;-)? Nee? Lees dan nog maar even verder. Ik weet (bijna) zeker dat Pinterest ook veel kan betekenen voor jouw online zichtbaarheid.

Wat kun je allemaal vinden op Pinterest?

Waar in het verleden Pinterest een imago had dat het vooral leuk was voor alle knutselmoeders, is dit allang niet meer het geval. Inmiddels kun je haast beter zeggen, wat kun je er niet vinden. Natuurlijk nog steeds heel veel DIY artikelen en ideeën. Maar ook recepten, interieurinspiratie, tips voor social media marketing, tips voor bloggen, designinspiratie, en noem maar op. Tips, tricks, inspiratie, ideeën, je vind het op heel veel gebieden op Pinterest.
Zit je (tijdelijk) krap bij kas en zoek je manieren om zuiniger te leven? Ga maar zoeken op Pinterest en je vind genoeg artikelen die je hierbij kunnen helpen.
Wil je aan de slag met emailmarketing? Ook daarvoor kun je genoeg artikelen vinden.
In eerste instantie bewaren Pinners de artikelen op hun borden. Maar heel regelmatig wordt er ook doorgeklikt en dan komt de klant op de site terecht achter de Pin. Misschien wel op jouw website.

Voor welke bedrijven is Pinterest dan interessant?

Het maakt niet uit of je een bedrijf hebt wat zich richt op B2C of op B2B. Pinterest is interessant voor beide groepen. Het is natuurlijk wel heel belangrijk dat je kwalitatief goede content te delen hebt. In het geval van B2C bedrijven zie je vaak dat het winkels betreft die hun producten laten zien aan Pinners. Bijvoorbeeld een tassenwinkel: welke tassen hebben ze, hoe kun je de tas gebruiken, hoe combineer je de tas met verschillende outfits, ets.
Maar ook zeker als je B2B werkt, en je maakt interessante content, heb je iets te bieden op Pinterest.

Wanneer gebruik je dan Pinterest ipv Facebook en/of Instagram

Of je Pinterest gaat gebruiken in plaats van Facebook en/of Instagram is natuurlijk helemaal aan jezelf. Het kan namelijk ook prima naast elkaar. Het grote voordeel is dat de content die je op Pinterest plaatst, langer zichtbaar blijft dan op de andere kanalen. Op het moment dat je content maakt voor je website, steek je hier veel tijd en aandacht in. Je wilt dat deze content ook gelezen wordt, je wilt je bezoekers laten zien welke expertise je in huis hebt. Het is dan heel waardevol om deze content op Pinterest te plaatsen. Zoals ik al zei, de content heeft op Pinterest een veel langer leven dan op Facebook en Instagram. Deze twee kanalen zijn prima geschikt om je content op de korte termijn onder de aandacht brengen. Maar als je wilt dat het over drie maanden, een half jaar of zelfs een jaar nog steeds gezien wordt, dan zul je het op Facebook en Instagram opnieuw moeten posten en is het weer voor een paar uur zichtbaar voor je volgers. Op Pinterest hoeft dit niet. Hier kan je content na een jaar nog steeds naar boven komen bij verschillende zoekopdrachten.

En ben je overtuigd?

Ben je nu overtuigd dat Pinterest geschikt is voor jouw bedrijf? Als je dat niet bent, en je hebt dus nog vragen schroom dan niet om te mailen naar info@stoerva.nl
Ben je wel overtuigd? Super, ik weet zeker dat je veel kunt bereiken met Pinterest. Als je dan ook echt serieus aan de slag wilt en graag wat ondersteuning wilt, kan ik je een van mijn trainingen aanraden. De basistraining start op 4 maart. Op 7 mei start de Pinterest Playground training, waar je echt alle ins & outs leert van Pinterest. Stuur me even een berichtje waarin je aangeeft dat je interesse hebt in deze training en ik geef je meer informatie.