}

Je weet het vast al wel. Instagram Stories zijn enorm populair. Het is vaak het eerste waar mensen naar kijken zodra ze op Instagram komen. Er zijn zelfs mensen die enkel nog maar stories bekijken. En ik moet eerlijk zeggen, dat ik ook steeds vaker eerst de stories bekijk voordat ik naar de berichten ga. Maar ik loop er geregeld tegenaan dat ik geen idee heb wat ik op mijn stories moet plaatsen. Daarom heb ik een lijst samengesteld met meer dan 20 ideeen om op je Stories te plaatsen:

1. Je blogcontent

Heb je een nieuw blog geschreven? Deel dit dan niet alleen in je feed, maar ook in je stories. Je kunt dit doen door je bericht te delen (via het vliegtuigje bij het bericht). Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om in Canva een mooie template te maken en deze telkens te gebruiken.

2. Aankondigingen

Organiseer je een evenement, een online traning of een challenge? Gebruik je stories om deze aan te kondigen en onder de aandacht te brengen.

3. Tips & tricks

Heb je een tip die je met je volgers wilt delen? Zet ‘m in je stories. Je kunt stories ook opslaan bij hoogtepunten. Hiervoor kun je een eigen omslagfoto gebruiken. Hoe je die maakt, zal ik je in een later blog uitleggen.

4. Giveaway

Organiseer je zelf een giveaway of doe je mee aan een? Deel dit in je stories om anderen enthousiast te maken om ook mee te doen. Je kunt dit ook als voorwaarde bij je giveaway zetten. Dat ze jouw giveaway moeten delen in hun stories en jouw daarin moeten taggen.

5. Interactie

Ga de interactie aan met je volgers en plaats een poll in je stories. Als je vervolgens zelf naar je storie gaat en onderop de kijkers klikt, kun je zien wat er gestemd wordt. Dit kun je vervolgens weer delen in je storie.

6. Je content cross-promoten

Heb je een nieuwe video op Youtube gezet? Vertel dit in je stories. Heb je een actieve facebookgroep? Promoot deze in je stories.

7. Je producten of diensten

Een logische, maar toch mag deze niet in het rijtje ontbreken. Je kunt ook gewoon een product of dienst promoten in je stories.

8. Tevreden klanten

Krijg je regelmatig foto’s van klanten die jouw producten gebruiken? Deze foto’s wil je misschien niet in je feed plaatsen, omdat je deze er niet tussen vind passen. Je kunt ze dan wel in je stories delen. d

9. Stel een vraag

Net als een poll, kun je ook vragen stellen in je stories. Deze kunnen door je volgers beantwoord worden, en jij kunt deze antwoorden vervolgens weer delen in een nieuwe storie.

10. Motiveren

Zeker als je werkzaam bent als coahc, is Intstagram Stories een mooie plek om je volgers te motiveren om bepaalde stappen te zetten of om doelen te stellen. Je kunt dit via tekst doen, maar je kunt ook een live doen waarbij je jouw volgers direct aanspreekt. Daarnaast krijgen je volgers een melding op het moment dat jij live gaat, dit kan ervoor zorgen dan meer mensen het zien.

11. Branded content

Plaats content wat van jouw bedrijf is. Waar staat jouw bedrijf voor? Gebruik de kleuren van je bedrijf. Straal uit waar je bedrijf voor staat.

12. Contact

Vertel in je stories hoe je volgers contact met je op kunnen nemen.

13. Oude content

Je stories zijn ook een goede plek om oudere content nogmaals te delen. En met oudere content bedoel ik niet alleen content van maanden geleden. Het kan ook een blog zijn wat je vorige week hebt geschreven, maar nog een keer onder de aandacht wilt brengen.

14. Acties

Heb je een actie? Deel deze in je stories. En deel deze gerust meerdere keren. Een storie blijft immers maar 24 uur zichtbaar.

15. Shoutouts

Geef een shoutout naar een ander account. Bijvoorbeeld accounts welke jij de moeite waard vind om te volgen. Accounts die jou inspireren. Of accounts waar je de mooiste cadeaus kunt vinden. Zet een ander een keer in het zonnetje. Wellicht doet iemand anders het ook een keer voor jou.

16. Kijkje achter de schermen

Laat zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat. Hoe pak jij je bestellingen in? Hoe maak jij je producten? Hoe afgeladen is je fiets als je weer een ritje maakt naar het postkantoor?

17. Persoonlijke verhalen

Deel verhalen van de persoon achter het bedrijf. En nee, je hoeft je echt niet helemaal bloot te geven. Maar laat eens horen wat je grootste les is sinds je ondernemer bent. Of hoe je aankijkt tegen het ondernemerschap. Het is echt geen schande om je kwetsbaar op te stellen. We zijn allemaal mensen en we hebben allemaal onze tegenslagen te verwerken en onze successen te vieren. Doe dit niet alleen, maar betrek je volgers  erbij.

18. Stel je team voor

Ben je niet alleen verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van je bedrijf? Stel je teamleden voor in je stories. Wie zit er nog meer achter het succes van je bedrijf? Wat betekenen ze voor je? Wat doen ze binnen het bedrijf?

19. Humor

Het hoeft niet allemaal serieus. Deel eens een mop of een grappige foto of grappig filmpje.

20. Sneakpeak

Ben je bezig met een nieuw product? Laat af en toe een stukje zien. Maar je volgers nieuwsgierig naar het nieuwe product. Laat ze raden waar je mee bezig bent. Betrek ze in het proces.

21. Maak een serie

Maak een serie van stories waarin je verschillende tips deelt. Of vertel een verhaal door middel van meerdere stories achter elkaar te delen.

Wat denk je? Kun je nu aan de slag met je stories? Heb ik je kunnen inspireren om hiermee aan de slag te gaan. Het grote voordeel van stories tov je feed is dat je stories maar 24 uur zichtbaar blijven. Het is dus helemaal niet zo belangrijk hoe het eruit ziet. In je feed wil je dat de foto’s bij elkaar passen en dat ze met elkaar een mooi geheel vormen. Dit is immers de etalage van je bedrijf. Maar met je stories hoef je je hier niet druk om te maken. Om het voor jezelf gemakkelijk te maken, kun je in Canva bijvoorbeeld een aantal templates maken waar je je teksten in kunt zetten die je in je stories wilt delen.

Ik maak tot nu toe zelf nog niet zoveel gebruik van stories, maar met deze lijst ga ik ook zeker aan de slag. Je zult dus steeds vaker een storie van mij voorbij zien komen. Volg je mij al op Instagram? Laat hieronder jouw instagramaccount achter en ik zoek je op.