}

Het lijken op het eerste oog twee totaal verschillende kanalen. Maar toch kun je het een gebruiken voor een beter bereik op het ander. Echt waar? Ja, echt waar. En ik zal je gaan vertellen hoe dit werkt.

Wat is je belangrijkste doel op Pinterest? En bij Google?

Je belangrijkse doel bij Pinterest is, dat je bovenaan de pagina terecht komt bij het zoeken naar bepaalde zoekwoorden. Bij Google streef je ernaar om op de eerste pagina terecht te komen. De eerste pagina van Google is hetzelfde als bovenaan de pagina voor Pinterest. Kortom, je doel voor zowel Pinterest als Google is hetzelfde. Hoog scoren op je belangrijkste zoekwoorden.

Pinterest kan je helpen om op de eerste pagina van Google te belanden!

Als je nadenkt is het eigenlijk heel logisch dat het goed gebruiken van Pinterest je ook kan helpen bij het vebeteren van je positie in Google. Want denk eens na, Google is een zoekmachine en Pinterest is een zoekmachine. Beide zoekmachines werken door het invullen van zoekwoorden. Jouw ideale klant zal op Google niet hele andere zoekwoorden gebruiken dan op Pinterest. Je website, pins en content optimaliseren voor Pinterest betekend dus automatisch ook optimaliseren voor Google, zonder dat je daar extra handelingen voor hoeft te doen.

Content is king

Je hebt het vast al veel vaker gehoord: Content is King! Zonder content is het onmogelijk om te scoren in Google. Je zult moeten laten zien dat je expert bent in jouw vakgebied. Dat je weet waar je over praat. Google moet zien dat het voor je (potentiële) klanten waardevol is om met jou in contact te komen. En hoe kun je beter laten zien wat je in huis hebt dan met het plaatsen van belangrijke relevante artikelen. Niet voor niets hoor je veel om je heen dat bloggen goed is voor je bedrijf. Bloggen is namelijk dè manier bij uitstek om je expertise te laten zien. Door relevante artikelen te schrijven, leren klanten je kennen en zien ze wat je in huis hebt. Ze gaan je vertrouwen. En dat is nodig om ze als klant binnen te kunnen halen.
En als je nieuwe content geschreven hebt. Je hebt deze voorzien van de juiste zoekwoorden op de juiste plekken. Dan is het tijd om deze content ook te plaatsen op Pinterest. Ook hier voorzie je de Pin en de omschrijving van de juiste zoekwoorden. Doe dit met zekere regelmaat en je zult zien dat je bereik vergroot. Dat je meer mensen naar je website weet te krijgen en dat je steeds hoger zult komen in de zoekresultaten.
Gebeurd dit niet? Dan gebruik je waarschijnlijk niet de juiste zoekwoorden. Kijk hier dan nog eens kritisch naar.

Je kunt nog meer doen.

Het gebruik van zoekwoorden is wel het allerbelangrijkste voor je succes op Pinterest. Wat je nog meer kunt doen om te scoren op Pinterest (en Google) vertel ik je graag in een volgend blog.

Ben jij je al bewust van de zoekwoorden die je gebruikt? Zijn dit ook daadwerkelijk de zoekwoorden waar jouw doelgroep op zoekt? Heb je de zoekwoorden al eens door een zoekwoordenonderzoek gehaald? Dan kun je namelijk niet alleen zien of je doelgroep hier ook daadwerkelijk op zoekt, maar ook hoe groot je concurrentie is. Want het is natuurlijk duidelijk dat hoe meer concurrentie je hebt op een bepaald zoekwoord, hoe moeilijker het is om hiermee te scoren. Maar daarnaast ook dat als je een zoekwoord gebruikt, waar nauwelijks op gezocht wordt, je ook weinig kans van slagen hebt. De grote kunst is dus het vinden van zoekwoorden waar “veel” op gezocht wordt en “weinig” concurrentie is.

Tips voor het vinden van zoekwoorden op Pinterest kun je in dit blog lezen.