}

Voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat met Pinterest is het wel belangrijk om te weten wat Pinterest precies is. Veel mensen zetten Pinterest in hetzelfde rijtje als Instagram en Facebook. Dit is echter geheel onterecht. Pinterest is namelijk geen sociaal medium. Als je Pinterest graag in een rijtje wilt plaatsen, komt deze in het rijtje van Google te staan. Pinterest is namelijk een zoekmachine. Waar je bij Instagram en Facebook je voornamelijk richt op de interactie met je volgers, is dit bij Pinterest totaal niet aan de orde. Pinterest werkt net als Google met zoekwoorden, maar daarover zal ik later meer vertellen.

Kort gezegd is Pinterest een online ideeëncatalogus. Eigenlijk een soort prikbord. Je verdeelt je “prikbord” in verschillende vakken (borden) en op elk vak prik (pin) je ideeën over het betreffende onderwerp. Om gebruik te kunnen maken van Pinterest dien je een account aan te maken.

Verklarende woordenlijst:

Om Pinterest te begrijpen is het handig om een aantal begrippen te kennen die je regelmatig terug zal lezen in de blogs over Pinterest.

Borden: Deze gebruik je op je pins in onder te verdelen zodat je account voor jezelf en voor je volgers overzichtelijk blijft. Elk bord heeft zijn eigen onderwerp. Op je account kunnen heel veel borden komen te staan. Tot wel 500. Om je borden te rangschikken kun je zelf bepalen in welke volgorde je borden komen te staan. Je kiest natuurlijk voor de meest belangrijkste als eerste.

Pinnen: Dit is de handeling om een afbeelding (= de pin) op je dititale prikbord te prikken.

Repinnen: Dit is het pinnen van een afbeelding vanaf Pinterest op een van je eigen borden. Maar dus ook als iemand anders een van jouw pins op haar eigen account pint. In dit geval wordt jouw pin gerepint.

Hoe bepaalt Pinterest wat ik te zien krijg?

Zoals al gezegd werkt Pinterest als een zoekmachine. Je kunt dus zoeken op zoekwoord of zoekterm, Pinterest laat je nu de pins zien die deze zoektermen in hun beschrijving hebben.
Op het moment dat je Pinterest opent, krijg je echter een homepage te zien. De pins die je hierop te zien krijgt is een mengeling van de interesses die je hebt aangegeven bij het aanmaken van je account, je oude zoekopdrachten en de borden/accounts die je volgt.

Ik kan dus ook anderen volgen?

Jazeker kun je bij Pinterest anderen volgen. En het mooie is, je hoeft niet hele accounts te volgen, je kunt ook alleen een bord volgen. Als een bepaald account maar één bord heeft welke voor jou interessant is, kun je dus alleen dit bord volgen. Je ziet nieuwe pins op dit bord dan voorbij komen op de homepage.
En net zoals jij mensen kunt volgen, kunnen anderen jou natuurlijk ook volgen. Door te zorgen voor goede bordtitels en kwalitatieve pins, kun jij ook meer volgers krijgen op Pinterest. Het grote voordeel daarvan is, dat deze volgers jouw nieuwe pins automatisch op hun homepage te zien krijgen. Hierdoor blifj je bij hen in beeld. Dit heeft een goede invloed op je zichtbaarheid.

Hoe zorg ik dan dat mijn pins zichtbaar worden voor anderen?

Net als bij Instagram en Facebook is het ook op Pinterest belangrijk dat je regelmatig actief bent op je account. Door regelmatig nieuwe pins toe te voegen en pins van anderen te repinnen, zal Pinterest jou pins regelmatig laten zien op de homepage van anderen. Nu is het niet zo dat hoe actiever je bent, hoe meer je getoond wordt. Hiervoor moet je aan meer voorwaarden voldoen. Maar geen activiteit, betekend wel dat je niet of nauwelijks bij anderen in beeld komt.

Door wie wordt Pinterest gebruikt?

De grootste doelgroep op Pinterest zijn vrouw. Voorheen werd Pinterest voornamelijk gebruik door creatievelingen om inspiratie op te doen en hun eigen ideeën met anderen te delen. Dit is echter al lang niet meer zo. Pinterest wordt gebruikt als inspiratiebron voor een nieuw interieur, voor kindertraktaties, voor het kerstdiner, wat we moeten eten vandaag, voor een te organiseen huwelijk of ander feest, voor inspiratie voor een ander kapsel, en nog veel meer. Kortom Pinterest wordt gebruikt door een brede doelgroep.

Ben jij al actief op Pinterest?

Ben jij al bekend met Pinterest? Gebruik je het enkel of voornamelijk voor jezefl of ook voor je bedrijf. Wil je meer weten over de mogelijkheden om Pinterest voor je bedrijf in te zetten? Blijf me dan volgen. Heel binnenkort volgt er een blog waarin ik je uitleg wat Pinterest voor jouw bedrijf kan betekenen.
Wil je niet wachten en wil je direct aan de slag? Stuur me dan gerust een mailjte met je vraag, dan help ik je op weg.